Oftest stillede spørgsmål
Nedenfor kan du finde svar på de spørgsmål, som vi ofte får stillet vedrørende byggerådgivning. Har du et spørgsmål, der ikke besvaret nedenfor, er du mere end velkommen til at kontakte os.
Hvad koster byggerådgivning?
Prisen på byggerådgivning afhænger af opgavens omfang. Helt grundlæggende arbejder vi med to afregningsprincipper; i medgået tid, dvs. betaling pr. time, eller fast pris.
Prismodellen afhænger af opgavens karakter og aftales, inden arbejdet igangsættes. I er altid velkomne til at spørge os om en pris på byggerådgivning til jeres opgave.
Koster første møde noget?
Første møde koster ikke noget, hvis I står foran en større bygge- eller renoveringsopgave, og det er samtidig helt uforpligtende at henvende sig til os. I vil under alle omstændigheder altid få at vide, hvornår vores rådgivning koster penge.
Kan man selv styre en renovering uden byggerådgiver?
Man kan som bestyrelse i en boligforeningen godt selv styre en renovering ved mindre opgaver uden brug af byggerådgiver. Ved større bygge- og renoveringsprojekter anbefaler vi dog altid, at man søger bistand ved en byggerådgiver.
Kontakt os gerne med jeres konkrete sag, så skal vi nok guide jer i den rigtige retning.
Hvordan starter en renovering?
Skal man som boligforening i gang med en renovering, bør man oftest starte med at konsultere en byggerådgiver, uanset opgavens størrelse. Man kan passende tage fat i den byggerådgiver, der har udarbejdet ejendommens vedligeholdelsesplan.
Vi anbefaler, at man tidligt i forløbet og gerne allerede på idé-stadiet får koblet en byggerådgiver på, da det kan spare både en masse tid, men også frustrationer i processen. Med et godt defineret projekt fra start af undgår man, at upræcisheder tidligt i forløbet skaber ekstra udgifter eller uoverensstemmelser i sidste ende.
Laver I droneinspektioner?
Ja, hos SCHØDT har vi god erfaring med droneinspektioner af ejendomme. Vi bruger eksempelvis drone ved definering af renoveringsprojekter på tag og facader og i enkelte tilfælde ved udførsel af vedligeholdelsesplaner, når det findes nødvendigt.
Skal man bruge byggerådgiver ved altanprojekt?
Vi anbefaler, at man bruger en byggerådgiver, når man står over for et altanprojekt, da der er mange ting, der skal tages stilling til både før, under og ved afslutning af projektet. Det kræver både tid og byggeteknisk viden, man som bestyrelse i en boligforening umiddelbart ikke bør håndtere selv.
Vi tilbyder en byggerådgivningspakke, som tager udgangspunkt i de mange altanprojekter, vi har udført. Kontakt os gerne for en uforpligtende snak om jeres evt. altanprojekt, muligheder og pris.
Hvad koster en altan?
Prisen på en altan afhænger af mange ting, men vi ser ofte et endeligt prisniveau for en ny altan mellem kr. 160.000,- til kr. 200.000,-, når altanprojektet er afsluttet.
Boligforeningens administrator kan beregne udgiften for de enkelte andelshavere eller lejlighedsejere, når altanprojektets budget er fastsat.
Hvad er reglerne ved udskiftning til nye vinduer?
Der er en del faste regler, man skal være opmærksom på, når der udskiftes til nye vinduer. Hvis der eksempelvis er ønsker om at ændre i type eller farve, så skal man henvende sig til sin kommune først. Kommunen afgør desuden, om der skal ansøges om byggetilladelse eller ej.
Hos SCHØDT vil vi gerne hjælpe jer tidligt i forløbet, og vi tager gerne en indledende snak gratis, hvor vi drøfter jeres spørgsmål og ønsker.
Hvordan håndterer vi et stort renoveringsprojekt?
Står jeres boligforening over for et stort renoveringsprojekt, anbefaler vi, at I rådgiver jer ved en byggerådgiver så tidligt i forløbet som muligt. Vi deltager gerne gratis i første møde, hvor vi drøfter jeres spørgsmål og fortæller om mulighederne mv.
Hvordan håndterer vi et mindre renoveringsprojekt?
Mange mindre renoveringsprojekter kan styres ved brug af en god hovedentreprenør eller ved at vælge den rigtige håndværker. I behøver således ikke hjælp fra en byggerådgiver, hvis der blot at tale om en mindre og let definerbar opgave.
Sørg for at finde håndværker(e), som I har tillid til og indhent evt. nogle referencer. Spørg os gerne, hvis du har brug for en henvisning.
Hvor meget det koster for den enkelte lejlighedsejer, når vi skal renovere?
Prisen for den enkelte lejlighedsejer, når der skal renoveres, er et af de vigtigste spørgsmål at besvare. Jeres administrator kan beregner udgiften for den enkelte lejlighedsejer, når byggeriets budget er fastlagt.
Hvordan finder vi ud af, om vi kan få tagboliger?
Ønsker man at finde ud af, hvorvidt det er muligt at etablere tagboliger i sin ejendom, er der mange forhold, der spiller ind. Blandt andet kan der være vedtægtsudfordringer, men der er også en del byggetekniske parametre, der skal vurderes indledningsvist.
Kontakt os gerne og få en gratis indledende screening og vurdering om jeres muligheder for tagboliger.
Hvad er en vedligeholdelsesplan?
En vedligeholdelsesplan er en rapport, der giver overblik over en ejendoms tilstand og behov for vedligehold. Vores vedligeholdelsesplaner udføres på baggrund af en byggeteknisk gennemgang, hvor vi tilstandsvurderer ejendommen. Vi kigger på alle bygningsdele fra kælder til tag samt på de tekniske installationer.
Vedligeholdelsesplanen opstiller hvilke forbedringer og renoveringer, der skal udføres på baggrund af tilstandsvurderingen. Vi laver overslag på udgifterne til vedligehold de næste 10 år frem, som bygger på erfaringspriser fra vores mange byggesager. Vedligeholdelsesplanen prioriterer, hvornår vedligehold og renoveringer bør udføres.
Hvad indeholder en vedligeholdelsesplan?
En vedligeholdelsesplan indeholder en beskrivelse af ejendommen, en konklusion på ejendommens tilstand, en prioritering af de kommende vedligeholdelsesopgaver, en guide til det videre forløb, bygningsdelskort til hver bygningsdel med specifikke beskrivelser og et 10-års vedligeholdelsesbudget.
Hvad koster en vedligeholdelsesplan?
Prisen på en vedligeholdelsesplan er afhængig af en ejendoms størrelse og kompleksitet. En vedligeholdelsesplan fra SCHØDT koster fra kr. 12.000,-.
Kontakt os for et gratis og uforpligtende tilbud med fast pris.
Er en vedligeholdelsesplan og tilstandsrapport det samme?
Nej, en vedligeholdelsesplan og en tilstandsrapport er ikke det samme. Termerne tilstandsvurdering og tilstandsrapport bliver nogle gange forvekslet i daglig tale.
En vedligeholdelsesplan udarbejdes på baggrund af en tilstandsvurdering af ejendommen.
En tilstandsrapport er en rapport, der ofte udarbejdes ved køb og salg af en lejlighed eller et hus. Den kendes tidligere som et huseftersyn, der beskriver fejl og mangler, samt forbedringer og afskrivninger.
Er det lovpligtig, at ejendomme har en vedligeholdelsesplan?
Det er som udgangspunkt ikke lovpligtigt for ejendomme at have en vedligeholdelsesplan.
Der gælder dog særlige regler, hvor det kan være lovpligtigt. Blandt andet hvis der er tale om en andelsboligforening, der er stiftet efter den 1. juli 2018. Her skal der foreligge en vedligeholdelsesplan, hvor der er specifikke krav til indholdet.
Endvidere er det lovpligtigt for udlejningsejendomme at have en vedligeholdelsesplan, hvis de har over 7 boliger eller er omfattet af boligreguleringsloven. Her er der også visse krav til formatet og løbende opdatering, hvilket du kan læse mere om her: https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2015/810
Er du i tvivl, om hvorvidt en specifik ejendom lovmæssigt skal have en vedligeholdelsesplan, er du velkommen til at kontakte os for en drøftelse.
Hvad koster en opdatering af vores vedligeholdelsesplan?
Prisen for en opdatering af jeres vedligeholdelsesplan afhænger af, om der er behov for en ny byggeteknisk gennemgang, og om det er SCHØDT, der har lavet den originale vedligeholdelsesplan, eller om det er en anden byggerådgiver.
I kan også selv holde vedligeholdelsesplanen opdateret løbende i Upsite (kræver betaling)
Vores dygtige rådgivere sidder klar til hjælpe dig videre med dit byggeprojekt på telefon +45 3393 1550
Udfyld formularen og få en uforpligtende snak om jeres byggeprojekt
Du kan også altid kontakte os direkte på Tlf. 3393 1550 og [email protected]